Har din bedrift utfordringer med sykefravær?
OrbitArena Kompetanse tilbyr ekspertbistand ved langvarig og gjentatt sykefravær.
Hva er ekspertbistand?
- Ekspertbistand er en tilskuddsordning i IA-avtalen hvor formålet er å forebygge og redusere sykefravær.
- Eksperten er en nøytral part som kan se på utfordringene med nye øyne.
- Målet er å hjelpe den ansatte med å returnere til arbeidet eller finne alternativt arbeid, enten hos samme arbeidsgiver eller en annen.
- NAV kan dekke utgifter til ekspertbistand inntil 23 100 kroner per sak.
- Individuelt tilpasset løp for hver ansatt
Hvem kan motta ekspertbistand?
- Bedrifter med ansatte som har vedvarende og/eller hyppig sykefravær.
Forutsetninger:
- Du og den ansatte har allerede forsøkt å identifisere og løse årsakene til sykefraværet uten suksess.
- Både du og den ansatte er enige om at ekstern hjelp er ønskelig.
- Den ansatte trenger ikke nødvendigvis å være sykmeldt når du søker om tilskudd til ekspertbistand.
Vår kompetanse
OrbitArena Kompetanse har kompetanse på forebygging, tilrettelegging og arbeidsinkludering. Vi er en nøytral bidragsyter i løsningsarbeidet.
- Arbeidsplassvurdering.
- Tilretteleggingskompetanse.
- Kompetanse på relasjon i arbeidsmiljøet.
- Kompetanse på vanskelige og diffuse fraværsrelaterte problemstillinger.
- Kompetanse på endring i arbeidslivet.
- God kjennskap til det offentlige og private hjelpeapparatet.
- Kunnskap om aktuelle lovverk.
- Inkluderingskompetanse.
- Karriereveiledningskompetanse.
- God sykefraværsoppfølging fra arbeidsgiver
- Blir sett og hørt
- Unik mulighet til å kartlegge egne muligheter og løsninger.
- Får overbikk over situasjonen sin
- Bistand fra nøytral og profesjonell HR-Rådgiver
- Mulighet for karriereveiledning og ekstern jobbsmak om aktuelt
- Redusert sykefravær
- Redusert belastning på andre ansatte som berøres av situasjonen
- Bistand til å finne en vei videre i utfordrende saker
- Får en god løsningsfokusert dialog med sine ansatte
- Viser at arbeidsgiver investerer tid i den ansatte og ønsker å finne gode felles løsninger
- Får en rapport med konkrete planer som kan brukes i dialogen med den ansatte og Nav fremover
- NAV kan refundere økonomisk
Alle kan søke ekspertbistand, men tilbudet erstatter ikke arbeidsgivers tilretteleggingsplikt ved sykefravær. Tilskudd til ekspertbistand er et alternativ dersom arbeidsgiver og arbeidstaker ikke kommer frem til en felles løsning slik at den sykmeldte kan returnere til arbeidet.
Tilskuddet fra NAV dekker arbeidsgiverens utgifter til ekspertbistand opp til kr 23 100,-. Søknad om refusjon sendes senest innen 2 mnd etter Ekspertbistandsaken er ferdig. Når refusjon søkes legges ved betalt faktura og rapporten fra HR-Rådgiver. Dette dekker forberedelser, reise, arbeidet på arbeidsplassen og etterarbeidet med rapporten som HR-Rådgiver skal skrive etter gjennomføringen. Arbeidsgiver må dekke andre utgifter utover makssatsen. Tilskuddet kan ikke dekke behandling.
Som arbeidsgiver kan du søke om tilskudd til ekspertbistand ved å sende inn en søknad på altinn.no. For at du skal kunne søke om tilskuddet, må du ha blitt tildelt enkeltrettigheten «Søknad om tilskudd til ekspertbistand» eller «Helse, sosial og velferdstjenester» i Altinn på forhånd. Les mer her om hvordan du skaffer rettighetene og tilgangene du trenger.